ricardgarcia_pluja__1406795291_42954

La pluja i Francis Ponge

No només no em destorba la pluja, sinó que m’agrada i em relaxa quan cau pausada i tranquil·la com aquesta tarda. Des de l’olor barrejada de pols i aigua de la gotellada inaugural fins a l’aire vidrat de després d’haver plogut, tot és una festa. Les aromes de resina que traspuen el pi i els xiprers del pati obren l’aire, les gotes d’aigua repiquen compassadament  a la teulada, trec el disc que sonava a l’habitació on treballo i obro la porta per deixar que hi entri la pluja, per deixar que plogui, també,  en mi.
Avui, a més, aquesta pluja que cau beneint la primavera incipient, m’ha sorprès llegint un llibre que ahir em va fer arribar l’Anna V. convençuda que m’havia d’agradar. I no s’ha equivocat pas, perquè El partit pres de les coses de Francis Ponge és el llibre exquisit d’algú que ha sapigut descobrir tota la grandesa de l’Univers en les coses més petites del món. Ponge escriu ensenyant-nos a mirar la poesia que contenen les coses més elementals del nostre entorn, com la pluja, com el pa, com la molsa,…
Plou una pluja calma aquesta tarda i torno a llegir el text que obre El partit pres de les coses. És titula PLUJA, és clar, i diu:
“La pluja, al pati on la miro com cau, baixa amb moviments força diversos. Al centre hi ha una cortina (o xarxa) molt fina i discontínua, un davallar implacable però relativament lent de gotes probablement força lleugeres, una sempiternal precipitació sense vigor, una fracció intensa del meteor pur. Arran de les parets de l’esquerra i de la dreta cauen amb més brogit unes gotes més pesants, més individuades. Aquí semblen de la mida d’un gra de blat, allà d’un pèsol, més enllà gairebé d’un bolitx. Damunt els barrons, per l’ampit de la finestra, la pluja corre horitzontalment, mentre que a la cara inferior dels mateixos obstacles penja en forma de rombs convexos. Seguint tota la superfície d’una petita teulada de zenc que la mirada domina, regalima formant una capa molt fina, virada a causa de corrents molt variats per les imperceptibles ondulacions i bonys de la coberta. De la canal mitjera, per la qual s’escorre amb la contenció d’un rierol enconcat sense gaire pendent, cau de cop i volta un rajolí perfectament vertical trenat un xic grollerament fins a terra, on es trenca i rebot en forma de barnilles brillants.

Cadascuna de les seves formes té un demble particular, al qual correspon un soroll particular. Tot plegat viu intensament com un mecanisme complicat, precís però atzarós, com un rellotge que tingués  per corda el pes d’una determinada massa de vapor en precipitació.
 
La soneria a terra dels rajolins verticals, el gloc-gloc de les canals, els minúsculs cops de gong es multipliquen i ressonen ensems en un concert no gens monòton, i no sense delicades.
 
Quan la corda s’ha donat del tot, hi ha engranatges que continuen rodant una estona, cada cop més alentits, i després tota la maquinària s’atura. Aleshores, si el sol reapareix, tot s’amaga de seguida, el brillant aparell s’evapora: ha plogut.”
[Francis Ponge: El partit pres de les coses. Trad. de J. Sala-Sanahuja. Ed. Días contados, Barcelona, 2009]
0 comentaris

Escriu un comentari

Vols participar en la discussió?
Animat a participar!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>